Przemocy Mówimy NIE!
Strona Główna »  Poprzednia strona »  Kampania Białej Wstążki

Kampania Białej Wstążki

W ramach realizacji Projektu zostaną zrealizowane działania skierowane do młodzieży w ramach Szkoły Liderów Młodzieżowych „FairPlay”. Zajęcia odbędą się w Wyższej Szkole Suwalsko - Mazurskiej w Suwałkach, w godzinach od 8.30 - 14.30. 


I grupa młodzieży: 14-15.11.2011r. oraz 30.11.-01.12.2011r. 

II grupa młodziezy: 16-17.11.2011r. oraz 28-29.11.2011r.  


Szkoła Liderów Młodzieżowych „Fair Play“ składa się z 8 sesji szkoleniowych /w ramach 4 dni/,  które zawierają Trening Umiejętności Prospołecznych, Trening Kontroli Złości, Trening Wnioskowania Moralnego, Trening Zapobiegania Narkomanii oraz Trening Komunikacji. Procedury treningu opierają się na czterech bezpośrednich regułach nauczania: modelowaniu, odgrywaniu ról, informacjach zwrotnych i transferze umiejętności. W czasie realizacji programu modelowane będą konkretne umiejętności, m.in.: wyrażania swoich uczuć, radzenia sobie z czyimś gniewem, samokontrola, obrona swoich praw, reagowanie na zaczepki, radzenie sobie z presją grupy i wiele innych. Uczestnicy Szkoły Liderów  przygotowują w grupach projekt akcji profilaktycznej dotyczącej przeciwdziałania przemocy w swoim środowisku w ramach Kampanii Białej Wstążki. Młodzież przygotowywana jest do ewentualnego włączenia się w pracę Klubów FAIR PLAY, które powstaną  w środowsku.

 

CEL SZKOLENIA

-       Dostarczenie wiedzy i umiejętności liderom młodzieżowym z zakresu problematyki uzależnień i agresji.

-       Wyposażenie liderów młodzieżowych w umiejętności prospołeczne poprzez udział w warsztatach z      zakresu np. Treningu Zastępowania Agresji.

-       Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat organizacji akcji profilaktycznych.

-       Zatrzymanie negatywnych zachowań.

-       Nabycie lub pogłębienie umiejętności społecznych, umiejętności rozwiązywania konfliktów.  

-       Lepsze przygotowanie do życia  w społeczeństwie i rodzinie.

-       Rozbudzenie wśród młodzieży potrzeby konstruktywnego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego.

-       Promowanie zdrowego stylu życia oraz alternatywnych form spędzania czasu wolnego.

 

ODBIORCY SZKOLENIA

Szkolenia w ramach Szkoły Liderów są adresowane do młodzieży ze szkół gminazjalnych i średnich.

 

METODY PRACY

Metody stosowane podczas warsztatów mają na celu zwiększenie zaangażowania i aktywności uczestników programu, będą to m.in.:

·         praca w kręgu – wspólne siedzenie w kręgu sprzyja nawiązaniu bliskiego kontaktu wzrokowego i osobistego, ułatwia rozmowę i autoprezentację

·         wykład interaktywny

·         prezentacja wizualna

·         dyskusja moderowana – stwarza możliwość wymiany informacji i poglądów; sprzyja wzajemnemu poznaniu

·         studium przypadku (case study)

·         burza mózgów – metoda twórcza, polegająca na zbieraniu wszystkich pomysłów i propozycji przy rozwiązywaniu problemu; zapewniająca każdemu z uczestników na wyrażenie swojego zdania

·         psychodrama – odgrywanie scenek sprzyja bezpiecznemu przeżywaniu różnych sytuacji, które w realnym życiu stanowią źródła napięcia, niepokoju i oporu; metoda ta daje możliwość przełamania utrwalonych nawyków reagowania i postępowania; rozwija zdolność rozumienia uczuc innych i poznania różnych wzorców zachowań

 

PROGRAM WARSZTATÓW

1.      Autoprezentacja – poznanie i wzmacnianie siebie jako lidera

1.1.   Zawiązanie grupy – ustalenie przez uczestników zasad współpracy podczas warsztatów

1.2.   Co znaczy być liderem?

1.3.   Założenia Metody ART – Trening Umiejętności Prospołecznych.

 

2.      Akcja profilaktyczna

2.1.   Co to jest profilaktyka?

2.2.   Omówienie zasad planowania i wdrażania akcji profilaktycznej

2.3.   Cechy skutecznej akcji profilaktyczne

 


Po drugim bloku uczestnicy przygotowują autorski program akcji profilaktycznej, którą będą realizować w swoim środowisku. Rezultaty ich pracy zostaną przedstawione w czasie ostatniego spotkania. Przez cały czas trwania programu, uczestnicy będą mogli korzystać z konsultacji droga mailową.


 

3.      Przeciwdziałanie agresji

3.1.   Agresja i przemoc

3.2.   Trening Kontroli Złości

3.3.   Sposoby przeciwdziałania agresji i uzależnieniom środowisku szkolnym – tworzenie klimatu swojej grupy. 

 

4.      Randka bez przemocy – co nastolatek powinien wiedzieć o budowaniu relacji w związkach

4.1.   Co jest ważne w budowaniu dobrych zwiazków?

4.2.   Przemoc  na randce w związku nastolatków. Mity i fakty

4.3.   Jak  uniknąć przemocy w związkach nastolatków?

4.4.   Kampania Białej Wstążki

 

5.      Profilaktyka uzależnień – czyli co każdy nastolatek powinien wiedzieć o narkotykach

5.1.   Narkotyki – definicje i rodzaje

5.2.   Skutki zażywania narkotyków. Zaburzenia zachowania i zaburzenia psychiczne spowodowane spożywaniem substancji psychoaktywnych

5.3.   Co to jest uzależnienie?

5.4.   Fazy uzaleznienia

5.5.   Czy marihuana powinna być legalna?

5.6.   Gdzie szukać pomocy? (placówki, w których można uzyskać poradę, zadania poradni, punktów konsultacyjnych, ośrodków leczenia uzależnień, infolinii itp.).

 

6.      Praca z grupą

6.1.   Czym jest grupa, czyli jak współpracować, co wpływa na skuteczność grupy

6.2.   Wzmocnienie mocnych stron Liderów – umiejętności pracy w grupie jako II – gi Trener poprzez ćwiczenie takich umiejętności jak np. rozwiązywanie konfliktów, określanie przyczyn problemu, radzenie sobie z porażką, podejmowanie decyzji, bycie uczciwym, radzenie sobie z presją grupy, odmawianie.  

 

7.      Wolontariat

7.1.   Mój świat wartości – co jest dla mnie wartością?

7.2.   Poradnik wolontariusza

7.3.   Europejski Rok Wolontariatu 2011

7.4.   E-wolontariat

7.5.   Co to jest pomoc, opieka, filantropia?

 

8.    Autorski projekt scenariusza nt. propagowania akcji profilaktycznej w szkole, w środowisku lokalnym

 

Zgłoszenia prosimy przesyłać elektronicznie e-mailem na adres: zgloszenia@powiat.suwalski.pl
lub faxem: 87 565 92 84

 


© 2011 PCPR Suwałki

  Tworzenie stron internetowych ONAVI